Obchodné agendy
sú hlavným modulom systému, ktorý sa člení ďalej na jednotlivé agendy:
Odberateľské objednávky
Agenda slúži na evidovanie prijatých objednávok od zákazníkov. Obsahom objednávky
sú zväčša produkty evidované v číselníku produktov a môžu to byť aj voľne písané
položky. Obsah objednávky môže byť rezervovaný na sklade/skladoch. V takom prípade
nie je možné vydať tovar evidovaný na objednávke inak ako vytvorením skladového
dokladu (výdajka, dodací list, prevodka) predpísaným postupom z danej objednávky.
Tovar sa tak automaticky odrezervuje a vznikne doklad, ktorým je zo skladu vydaný.
K objednávke je možné evidovať preddavok a ľahko vytvoriť pokladničný doklad pre
príjem hotovosti do pokladne. Na agendu nadväzujú zostavy ukazujúce nevybavené objednávky
a plne zarezervované objednávky.
Odberateľské faktúry
Evidencia vystavených faktúr zákazníkom. Obsahom faktúry sú produkty z číselníka
produktov alebo voľne písaný text. Faktúru je výhodné vytvárať z predtým zaevidovanej
objednávky alebo skladového dokladu (dodací list, výdajka) ale nie je to povinné.
Je možné jednoducho prihlásiť sa do systému prejsť do evidencie faktúr a vystaviť
faktúru "ručne". Faktúry sú po zápise okamžite zaúčtované a zaradené na daňové priznanie
DPH. Obsahujú záložku s prehľadným saldokontom t.j. prehľadom úhrad prípadne zápočtov
so záväzkami. Ak používate na svoje financovanie faktoring je možné pohľadávky z
faktúry postúpiť na faktoringového partnera pričom sa automaticky (bez asistencie
účtovníčky, na pár klikov) vytvára účtovný doklad, ktorý spôsobí, že pohľadávka
bude evidovaná na inom partnerovi s odkazom na pôvodného dlžníka. Na evidenciu odberateľských
faktúr nadväzuje veľa zostáv sledujúcich pohľadávky v module stav spoločnosti.
Zálohové odberateľské faktúry
Evidencia vystavených zálohových faktúr obsahovo podobná bežným vystaveným faktúram.
Neúčtujú sa, je možné však na každej zálohovej faktúre vidieť jej úhrady (prijaté
preddavky). Jednoduchým spôsobom je možné zo zálohovej faktúry vytvoriť riadnu (vyúčtovaciu)
faktúru. Rovnako ako u odberateľských objednávok je možné obsah zálohovej faktúry
rezervovať na sklade a jednoduchým spôsobom vytvoriť pokladničný doklad pre príjem
zálohy v hotovosti. Na evidenciu nadväzujú viaceré zostavy prijatých preddavkov.
Provízne prípady inkasovaných provízií
Agenda, ktoré vám poslúži v prípade ak pôsobíte ako sprostredkovateľ a máte nárok
na províziu za uskutočnený obchod medzi dodávateľom a zákazníkom, ktorého mu sprostredkujete.
Evidujete si jednotlivé prípady, základy a percentuálne sadzby z týchto základov
a výhodne vystavujete "provízne faktúry".
Daňové doklady k prijatým preddavkom
Na tvorbu a evidovanie daňových dokladov, ktoré musia byť vystavené a zaslané zákazníkovi
v zmysle zákona o DPH, ak nie je prijatý preddavok vyúčtovaný do 15 dní od jeho
prijatia. Tieto doklady sa automaticky účtujú a zaraďujú na daňové priznanie DPH.
Súvisiace riadne (vyúčtovacie) faktúry je možné zviazať s týmito daňovými dokladmi
k prijatým preddavkom aby sa DPH na vyúčtovacej faktúre korektne počítala a zaraďovala
na daňové prizannie DPH.
Dodávateľské objednávky
Agenda pre evidovanie vlastných (nákupných) objednávok. Užívatelia systému centrix
zväčša využívajú túto evidenciu na tvorbu kúpno predajných zmúv na tovar evidovaný
v číselníku tovaru.
Dodávateľské faktúry
Bežná evidencia došlých faktúr. Samotnú faktúru a jej obsah môže evidovať alebo
účtovníčka alebo osoba bez znalosti účtovníctva. Systém obsahuje tzv. náhrady analytických
účtov t.j. slovné "aliasy" k analytickým účtom. Napríklad: účtovníčka alebo správca
systému zaeviduje pre účet 501-01 (spotreba materiálu) náhradu účtu s názvom "kancelárske
potreby" alebo "drobné príslušenstvo počítačov" a následne si asistentka pri zaevidovaní
dodávateľskej faktúry vyberie niektorú z týchto náhrad. Potom je dodávateľská faktúra
automaticky zaúčtovaná a zaradená na správne daňové priznanie DPH. Účtovníčka má
samozrejme možnosť preveriť zaúčtovanie došlých faktúr, ktoré zaevidoval niekto
iný a má prehľad, ktoré došlé faktúry takto skontrolovala a ktoré ešte nie. Súčasťou
kontroly môže byť zamknutie prislúchajúceho účtovného dokladu čo spôsobí, že bez
jej zásahu už nemôže nikto faktúru v systéme zmeniť alebo vymazať.
Zálohové dodávateľské faktúry
Podporná evidencia pre evidovanie došlých zálohových platieb. Výhodná je vtedy ak
očakávame, že nami poskytnuté zálohy nebudú do 15 dní vyúčtované a dodávateľ pošle
daňový doklad k zálohe a následne faktúru s DPH zníženou o DPH na spomínanom daňovom
doklade.
Daňové doklady k poskytnutým preddavkom
Agenda k zálohovým dodávateľským faktúram podľa predchádzajúceho bodu. Tieto daňové
doklady sú automaticky účtované, zaraďované na daňové priznanie DPH a riadne došlé
faktúry je možné s týmito daňovými dokladmi spárovať aby bol odpočet DPH na daňovom
priznaní korektný.
Colné doklady
Evidencia "Jednotných colných deklarácií" pri dovoze tovaru z krajím mimo Európskej
únie. Eviduje sa tu vyrubené clo colnicou, ktoré je potrebné štátu zaplatiť. Doklady
sú automaticky účtované a záväzky z titulu vyrubeného cla môžu byť evidované spolu
s ostatnými záväzkami prípadne podľa nastavenia účtov oddelene.
Hlásenia Intrastat
Agenda pre tvorbu hlásení Intrastat. Pokiaľ na dokladoch ako sú dodacie listy (,
ktorými dodávate tovar do zahraničia) a príjemky (, ktorými prijímate dovážaný tovar
zo zahraničia) vypĺňate v záložke "štatistické údaje" potrebné kolónky, môžete hlásenie
Intrastat jednoduchým spôsobom zostaviť a získať do podoby XML súboru, ktorý vám
prijme na svojom portáli colná správa.
Evidencia partnerov
Základný číselník firiem a osôb. Obsahuje rýchly pohľad na pohľadávky a záväzky
voči tomuto partnerovi ako aj prijaté/poskytnuté preddavky. Dôležité je nastavenie
jazyka, v ktorom sa tlačia doklady pre tohoto partnera. Informačný systém centrix
vznikol primárne pre zahraničný obchod.
Evidencia produktov
Číselník produktov, ktoré sa používajú v objednávkach, faktúrach a skladových dokladoch.
Produktom je tovar alebo služba. U každého je možné evidovať viacero cien, rôzne
predajné merné jednotky, názvy produktov v cudzích jazykoch. Súčasťou pohľadu na
produkt je záložka ukazujúca predaj daného produktu, stav na skladoch a aktuálne
rezervácie na skladoch.
Sklady a skladové karty
Agenda pre pohľad na stav skladu. Systém používa metodiku priemerných cien pre oceňovanie
zásob. Pri každek skladovej karte vidieť okamžite jej pohyby. Zápisom skladových
dokladov ako je príjemka, výdajka, prevodka a dodací list sa údaje skladovej karty
okamžite prepočítavajú. Systém si dosledne stráži výpočet priemernej ceny a obmedzuje
užívateľovi voľnosť pri opravách skladových dokladov čo môže byť pre niekoho nevýhoda
a pre niehoho prednosť.
Dodacie listy
Evidencia dodávok tovaru a služieb zákazníkom. Obsahom dodacieho listu sú produkty
z číselníka produktov, ktoré sú ihneď po zápise odpísané zo stavu skladu vo svojej
priemernej cene a dodací list je automaticky zaúčtovaný. Systém nevyžaduje aby sa
skladová evidencia používala. Klient systému môže používať len objednávky a fakturáciu
pokiaľ nie je pre neho evidencia skladových zásob zaujímavá.
Príjemky
Agenda pre evidovanie prijatého tovaru na sklad. Obsah príjemiek je automaticky
účtovaný a stavy skladových kariet sa okamžite aktualizujú.
Výdajky a Prevodky
Agenda pre evidovanie výdajov tovaru zo skladu resp. na preskladnenie tovaru medzi
dvoma skladmi.
Ekonomika
je modulom systému, ktorý rieši financie a účtovníctvo a člení sa na nasledovné
agendy:
Kurzy cudzích mien
Kurzové lístky sú v systéme centrix automaticky denne bez zásahu užívateľa načítavané
zo stránok Európskej centrálnej banky a v agende Kurzy cudzích mien sú do každej
databázy v systéme ukladané.
Bankové výpisy
Evidencia slúži na zachytávanie a účtovanie pohybov na bankových účtoch firmy. Ručné
zadávanie pohybov je doplnené importom bankových výpisov v elektronickej podobe.
(K 1.9.2011 sú to XML importy bankových výpisov Internet Bankingu Tatrabanky a Business
Bankingu VÚB. Pohyby na účte je možné identifikovať a spárovať s pohľadávkami alebo
záväzkami hlavne na základe variabilného symbolu platby. Podobne ako v dodávateľských
faktúrach je možné aby užívateľ, ktorý nemá znalosti účovania nahrával bankové výpisy
a používal tzv. náhrady analytických účtov, ktoré umožnia ľahko udržiavať aktuálne
zostavy pohľadávok, záväzkov resp. preddavkov a ponechať zaúčtovanie ostatných "komplikovanejších"
pohybov na účtovníčku, ktorá nemusí byť priamo zamestnancom danej firmy a môže do
databázy pristupovať cez internet. Na evidenciu bankových výpisov nadväzuje číselník
vlastných bankových účtov, ktorý definuje základné informácie o účte, jeho počiatočný
stav a umožňuje prehľadne zobraziť pohyby (príjmy a výdavky) na bankových účtoch.
Pokladničné doklady
Evidencia pokladničných dokladov zachytáva pohyby hotovosti. Doplnená je zoznamom
pokladní, v ktorom je možné vytlačenie pokladničnej knihy a zobrazenie príjmov resp.
výdajov v hotovosti. V prípade valutových pokladní je možné v systéme zapnúť používanie
priemerného kurzu, ktorým sa potom do národnej meny prepočítavajú výdaje podobne
ako sú priemerné ceny tovaru.
Zápočty pohľadávok a záväzkov
Na jednoduché zaevidovanie dohody o zápočte pohľadávok a záväzkov s obchodným partnerom
slúži práve táto agenda. Výsledkom zaevidovaného zápočtu je účtovný doklad, ktorý
správne spáruje pohľadávku a záväzok bez potreby znalostí účtovania.
Saldokontá
Saldokontá sú kľúčovou evidenciou systému centrix. Odzrkadľujú hlavne pohľadávky,
záväzky a preddavky ale ich použitie je univerzálnejšie. Bližšie sa saldokontu venuje
stránka
čo je saldokonto. Pri
väčších firmách saldokonto postupne narastá, niektoré zostavy sa stávajú neprehľadné.
Systém centrix tieto problémy rieši pomocou archívu saldokonta, čo znamená, že vypárované
položky za užívateľom určené obdobie je možné "odsunúť do archívu" prípadne ich
kedykoľvek z archívu naspäť vziať. Výsledkom je rýchlejšie spracovanie a prehľadnejšie
zostavy.
Karty majetku
Základná evidencia majetku firmy. Umožňuje tvorbu odpisov v zmysle zákova o dani
z príjmov.
Účtovné doklady
Agenda zobrazujúca všetky účtovné doklady systému, ktoré vznikli zo zdrojových dokladov
ako sú faktúry, pokladničné doklady, bankové výpisy ako aj interné účtovné doklady.
Účtovné doklady vznikajú zo zdrojových dokladov automaticky na základe predkontácií
zadávaných v agende Druhy dokladov. V systéme centrix je možné účtovný doklad uzamknúť
(deje sa tak automaticky pri akomkoľvek zásahu do dokladu) a následne už nie je
možné zdrojový doklad modifikovať ani vymazať.
Účtovný denník
Jedná sa o jednoduchý pohľad na položky účtovných dokladov, z ktorého je možné vytvoriť
zostavu Účtovný denník.
Kniha analytickej evidencie
Pre každé účtovné obdobie existuje v systéme centrix kniha analytickej evidencie,
čo je vlastne zoznam analytických účtov so svojími počiatočnými stavmi, obratmi
a zostatkami. Na tomto mieste je možné uvidieť všetky účtovné zápisy na daný účet
t.j. pohyby na analytickom účte. Analytický účet je možné označiť ako sledovaný
v saldokote a všetky účtovné zápisy na tento účet budú v Saldokonte zobrazované.
Daňové doklady
Evidencia daňových dokladov, ktoré podobne ako účtovné doklady vznikajú automaticky
aby sa ich pomocou dalo zostaviť daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty prípadne
súhrnný výkaz DPH. Na evidenciu nadväzuje dôležitá zostava Kniha daňových dokladov
DPH, pomocou ktorej sa kontroluje správnosť čísiel na daňovom priznaní DPH.
Daňové priznania DPH
V tejto evidencii automaticky vznikajú a prepočítavajú sa každou zmenou zdrojového
dokladu daňové priznania, ktoré môžu byť mesačné alebo štvrťročné. Daňové priznanie
je možné uzamknúť a následne už nie je možné modifikovať ani mazať doklady, ktoré
sa na ňom vyskytujú.